Author Topic: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora  (Read 8972 times)

Offline JosipP

  • Dacia profi vozac
  • ***
  • Posts: 204
  • Karma: 3
  • diesel power
Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« on: September 10, 2010, 01:29:04 PM »
evo malo znanja da postavimo na forum,bit će toga još,budem stavljao ovak korisne informacije za one koji se žele malo educirati ili ponoviti gradivo.Ako nije problem,molio bih sticky na ovo


c/p


princip rada odvija se u 4 takat tj. 2 okretaja radilice

DMT-doljnja mrtva točka
GMT-gornja mrtva točka

1.TAKT-usis čistog zraka alfa=0-180°

Klip se giba iz GMT u DMT otvoreni su usisni ventili cilindara,zbog gibanja klipa i otpora u usisnoj grani dolazi do podtlaka u cilindru(od 0,1 do 0,2 bara).
zbog podtlaka zrak velikom brzinom ulazi u cilindar.da bi imali što bolje punjenje cilindara usisni ventil se otvara između 25°prije i 8°nakon GMT.krajem 4. takta i početkom prvog takta istovremeno su otvoreni usisni i ispušni ventili,to se zove preklapanje ventila radi ispiranja cilindara od ostataka izgaranja

2. TAKT KOMPRESJA ILI SABIJANJE ČISTOG ZRAKA alfa=180°-360°
Klip se giba iz DMT u GMT.zatvoreni su svi ventili cilindra,sabijanjem čistog zraka u kompresijski prostor raste temp zraka na kraju kompresije od 600°-900° i tlak od 16-18 bara(otto) 30-40 bara (diesel),temp samo zapaljenja diesel goriva je od 320°-380°C.
od 12-13°prije GMT visokotlačna pumpa ubrizgava gorivo u užareni zrak,pritom se gorivo pomješa sa zrakom i ispari i samo zapali.
Količina ubrizganog goriva zavisi od režima rada motora i vrste motora,pri maksimalnom opterečenju za osobne automobile iznosi od 40-60mm3,a za privredna vozila iznosi i do 10 puta više.ubrizgavanje traje od 20°-40°okretaja radilice.Tlak ubrizgavanja zavisi od vsrte sustava ubrizgavanja.
Za dizel motore koji imaju COMON RAIL sustav ubrizgavanja 3. generacije(cdi,hdi,jdi)1600 bara.
Kod diesel motora koji imaju UNIT injektor(pumpa i brizgaljka kao jedna cjelina) tlak ubrizgavanja kreče se do 2200bara.
ZAKAŠNJENJE PALJENJA-je vrijeme od početka ubrizgavnja do početka samo zapaljenja i obično traje oko 1 mili sekunde.na kraju izgaranja temp. iznosi do 2700°C a tlak  60 do 140 bara.

3.TAKT-RADNI TAKT ILI EKSPANZIJA(ŠIRENJE) alfa=360-540°
Klip se giba od GMT prema DMT.Svi ventili cilindra su zatvoreni.
Zbog izgaranja goriva naglo raste tlak i temp. sagorijele smjese na 2500°C a tlak 60-140 bara.
Izagranjem goriva dobili smo toplinsku energiju a to je visoki tlak i visoka temp. sagorjele smjese.
Visoki tlak sagorjele smjese djeluje na čelo klipa i izaziva njegovo gibanje prema dolje.
Gibanje klipa preko klipnjače izaziva okretanje radilice,a okretanje radilice preko transmisije(spojka,mjenjač,kardansko vratilo,diferencijal,polu vratilo)izaziva okretanje pogonskih kotača i izaziva kretanje vozila.to je jedini korisni takt koji oslobađa energiju

4. TAKT ISPUH SAGORIJELE SMJESE
Klip se giba iz DMT prema GMT.
ispušni ventili otvara se 40-50°prije GMT i sagorijela smjesa velikom brzinom napušta cilindar.
Tlak i temp. na kraju ekspanzije zavise o režimu rada motora i iznose od 4-6 bara a temp. ispuha je od 100°C-750°C.
Kod običnih diesel motora ispušni plinovi kroz ispušni sustav u kojem se nalazi katalizator izlaze u atmosferu,a kod turbo motora ispušni plinovi odlaze u plinsku turbinu i okreču je a poslije plinske turbine izlaze u atmosferu.
http://img24.imageshack.us/i/otto035rb.jpg/
ZADACI KLIPOVA:
-da brtvi radni prostor
- da na sebe prima tlak ekspanzije i da njega pretvori u kružno gibanje radilice
- da toplinu koju su izgorjeli plinovi prenjeli na klip što brže prenese na stijenke cilindra i njih na sredstvo za hlađenje
GLAVNI DIJELOVI:čelo klipa s prostorom za izgaranje(diesel),tijelo klipa s utorima za prstenje,ušice klipa s utorom za segerov prsten.

ZADACI CILINDRA I GLAVE MOTORA:
-zajedno s klipovima tvore prostor izgaranja
-moraju izdržati visoke temp. tlakove izgaranja i prenjeti tolinu na rashladno sredstvo i voditi klipove.
GLAVA MOTORA:
-dobro hlađenje
-velika krutost
-dobra toplinska vodljivot
-mali koeficjent rastezanja.
http://www.dieseldijelovi.com/assets/Uploads/_resampled/ResizedImage190160-cumminsParts.jpg

VIŠE VENTILSKA TEHNIKA:
-to znači da svaki cilindar ima više od 2 ventila po cilindru 3,4,5,6.. najčešče se koriste 4 ventila,ako imamo neparni broj ventila onda imamo više usisnih jer je tlak usisavanja manji od tlaka ispuha,koristi se kod brzohodnih motora.
PRED NABIJANJE:
prisilno nabijanje zraka u cilindar,može biti:
-rezonantno tj. pomoču promjenjive duljine usisne grane
-mehaničko tj. radilica pokreče kompresor
-turbo tj. pred nabijanje turbo punjačem
- twin charger tj. zajedničko mehaničko i turbo.

Offline DarioGTI

  • Global Moderator
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 4946
  • Karma: 78
  • '00 BMW E46 320Ci
Odg: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« Reply #1 on: September 10, 2010, 01:38:57 PM »
odlican tekst! ako nades jos takvog materijala, prekopiraj ovdje, samo obavezno oznaci sa c/p i navedi odakle je tekst kopiran.... ;)
Nekada:
'03 SupeRNova E7J LPG Europa -> 219.200km (sold)
'07 MCV K4M LPG Laureate A/C-> 55 000km (sold)
'02 SupeRNova E7J LPG Europa -> 114.150km (sold)
A tu je još:
'05 Logan K7M Laureate A/C -> 140.200km

Offline Tsky

  • Dacia vozac
  • Posts: 21
  • Karma: 1
Odg: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« Reply #2 on: September 16, 2010, 10:16:41 AM »
Dobat tekst nama govora samo nisam siguran da će ga neupućene osobe baš dobro razumjeti. U svakom slučaju bilo bi dobro da se razdvoje principi rada benzinskih (otto) motora od rada dizela, jer oba mogu biti 4-taktni ili 2-taktni.
Posebno je potrebno dati objašnjenja oko ubrizgavanja goriva posebno za benzinske a posebno za dizel motore-nije isto. Ovo navodim jer postoje direktna i indirektna ubrizgavanja (za obje vrste motora), kao i prednabijanja i katalizatorski sistemi. Gornji tekst ustvari daje opis rada 4-taktnog motora i malo miješa principe za benzinski i dizel motor, što kod neupućenih može stvoriti zabunu (naravno da su principi rada isti za sve 4-taktne motore).
U svakomn slučaju dobar tekst i pohvala za odabir teme, mislim da je monogima na forumu interesantna.

Offline Logy

  • Dacia profi vozac
  • ***
  • Posts: 395
  • Karma: 8
  • Logan MCV Dizel 85 KS Blackline
Odg: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« Reply #3 on: September 16, 2010, 03:05:47 PM »
Jako dobar tekst. Još ovakvih uopće nebi škodilo.   :55_2:

Offline logan

  • fosil
  • Global Moderator
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 1298
  • Karma: 75
  • Logan 1,6 Laureate 2005.
Odg: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« Reply #4 on: September 16, 2010, 11:59:39 PM »
Iako mi je materija jako dobro poznata, sa zanimanjem sam pročitao cijeli tekst.
U potpunosti bih se složio s onim što je napisao Tsky jer iako je princip rada četverotaktnog disel i benzinskog motora u osnovi isti, svaki bi trebalo posebno obraditi jer kod nedovloljno upućenih može izazvati zbunjenost.

 
www.renault-klub.hr
www.du-moto.com
_________________________


Offline Vanja

  • Predsjednik kluba
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 4838
  • Karma: 42
  • Duster 2 Prestige 4x2 110
    • www.DaciaKlub.hr
Odg: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« Reply #5 on: September 17, 2010, 11:18:54 AM »
ako ima neki dobrovoljac da ima volje prikupiti i obraditi tekstove,slobodno  :too:

Offline Andjelko

  • Tajnik kluba
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 4223
  • Karma: 94
  • Dacia Sandero Laureate 1.4
Odg: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« Reply #6 on: September 17, 2010, 09:11:35 PM »
Ja sam još davno pronašao zanimljiv link  :rtfm:
http://www.auto-mart.hr/edukacija.htm
 :nami:

Offline Vanja

  • Predsjednik kluba
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 4838
  • Karma: 42
  • Duster 2 Prestige 4x2 110
    • www.DaciaKlub.hr
Odg: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« Reply #7 on: September 17, 2010, 10:03:53 PM »
našao sam ne jednoj stranici jako dobra objašnjena vezana da dijelove motora,ima dosta članaka,sad neznam dal da na početnoj stranici stavim tak neki pod-sajt sa tim člancima


šta vi mislite?

Offline Logy

  • Dacia profi vozac
  • ***
  • Posts: 395
  • Karma: 8
  • Logan MCV Dizel 85 KS Blackline
Odg: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« Reply #8 on: September 17, 2010, 10:06:38 PM »
Ja sam za  :too:

Offline DarioGTI

  • Global Moderator
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 4946
  • Karma: 78
  • '00 BMW E46 320Ci
Odg: Princip rada 4-taktnog otto (diesel)motora
« Reply #9 on: September 17, 2010, 10:07:16 PM »
pa stavi  :allocafe:

ako imas puno toga, samo rokni linkove da ne moras za sve c/p ovo ono.....  :)
Nekada:
'03 SupeRNova E7J LPG Europa -> 219.200km (sold)
'07 MCV K4M LPG Laureate A/C-> 55 000km (sold)
'02 SupeRNova E7J LPG Europa -> 114.150km (sold)
A tu je još:
'05 Logan K7M Laureate A/C -> 140.200km