Author Topic: Lambda sonda  (Read 5015 times)

Offline DarioGTI

  • Global Moderator
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 4952
  • Karma: 78
  • '00 BMW E46 320Ci
Lambda sonda
« on: September 17, 2010, 08:26:30 PM »
c/p AutoIspuh

Lambda sonda i njezino djelovanje

Lambda sonda je neizostavni element ispušnih sustava motornih vozila pogonjenih Otto motorom. Lambda sonda je senzor količine kisika u ispušnim plinovima te sudjeluje kao regulacijski element pri pripremi gorive smjese. Naime, kako bi katalizatori djelovali sa maksimalnom iskoristivošću potreban je stehiometrijski omjer goriva i zraka u smjesi. Pojednostavljeno rečeno – omjer goriva i zraka mora biti idealan u smislu da nakon izgaranja u cilindru ne ostane neizgorenog goriva ili, obrnuto, da ne bude viška kisika odnosno zraka.
Idealan omjer obično iznosi 14,7 : 1 (14,7 kg zraka na kilogram ubrizganog goriva) te se deklarira pomoću lambda ? faktora u iznosu 1.
Funkcija je lambda sonde upravo da detektira odstupanja lambda faktora u ispušnim plinovima od idealne vrijednosti, te omogući računalu da ovisno o tomu regulira količinu ubrizganog goriva u usisne cijevi. Dakle, u slučaju gorivom zasićene smjese smanjuje se količina ubrizganog goriva i obratno.

Održavanjem lambda faktora u blizini idealne vrijednosti pospješuje se učinkovitost katalizatora što se i vidi na priloženoj slici.

Sam princip djelovanja lambda sonde je sljedeći:
Sonda je obično umetnuta u ispušni sustav na način da je njen vrh u stalnom kontaktu sa ispušnim plinovima. Kristal od zirkonija obložen sa obiju strana tankim slojem platine u dodiru s kisikom u ispušnim plinovima generira napon. Napon varira između 0 i 1 V i očitavanjem srednje vrijednosti njegova iznosa te poznavanjem količine ubrizganog goriva, lako je izračunati lambda faktor. Lambda faktoru u iznosu od 1 odgovara srednji napon od otprilike 0,45 V.  Na osnovu podataka što dolaze iz lambda sonde centralno računalo vozila određuje količinu ubrizganog goriva u realnom vremenu održavajući lambda faktor konstantnim.

Problem predstavlja činjenica da lambda sonda tek pri radnim temperaturama većim od 270 °C počinje vršiti svoju funkciju. Stoga danas lambda sonde dolaze sa ugrađenim grijačima i postavljaju se čim bliže motoru, a sve u svrhu čim ranijeg početka djelovanja regulacijskog kruga motora.

Lambda sonda je izložena radu u ekstremnim uvjetima te je stoga sklona kvarovima koji mogu ugroziti ispravan rad motora i smanjiti radnu učinkovitost katalizatora. Prilikom inspekcije ispušnog sustava potrebno je provjeriti sljedeće stvari na lambda sondi:


1.Oštećenja na signalnim žicama
2.Ulaz zraka blokiran prljavštinom, uljem ili elementima podvozja
3.Fizička oštećenja na tijelu sonde
4.Ispravnost navoja na sondi
5.Oštećenja na vrhu sonde ili zamazanost

Posebno je važno da vrh sonde bude čist i na taj način ne spriječava dodir jezgre sa ispušnim plinovima. Onečišćenost vrha može ukazivati na neispravnosti u radu motora. Moguće su sljedeće naslage na vrhu sonde:
-crna boja ukazuje na naslage ugljika u obliku čađe
-sjajne naslage ukazuju na onečišćenje olovom iz goriva
-naslage bijele poput krede posljedica su onečišćenja silikonom
-tamno-smeđe naslage su naslage ulja u ispušnim plinovima
-kristalne bijele naslage ukazuju na prisutnost antifriza u ispušnim plinovima



Osciloskopom ili posebnim mjernim uređajima moguće je dijagnosticirati neispravnost rada lambda sonde ako su vanjska oštećenja nevidljiva.
 
U slučaju otkrivenih neispravnosti pri radu lambda sonde potrebno je čim prije zamjeniti neispravnu sondu!
Nekada:
'03 SupeRNova E7J LPG Europa - 219.200km (sold)
'07 Logan MCV K4M LPG Laureate A/C- 55 000km (sold)
'02 SupeRNova E7J LPG Europa - 114.150km (sold)
A tu su još:
'05 Logan K7M Laureate A/C - 220.000km and counting (HR)
'21 Sandero 1.0 ECO-G H4Dt LPG Comfort - 55.000km and counting (HR)

Offline Vanja

  • Predsjednik kluba
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 4867
  • Karma: 43
  • Duster 2 Prestige 4x2 110
    • www.DaciaKlub.hr
Odg: Lambda sonda
« Reply #1 on: September 18, 2010, 12:57:27 PM »
e ovo nisam znao  :dobroje:

Offline Logy

  • Dacia profi vozac
  • ***
  • Posts: 395
  • Karma: 8
  • Logan MCV Dizel 85 KS Blackline
Odg: Lambda sonda
« Reply #2 on: September 22, 2010, 03:28:18 PM »
Msilim da bi bilo dobro da ako bude više ovakvih tema (a bilo bi  dobro da bude), da ih se sve skupi zajedno i ubaci u neki wiki model i spoji na glavnu stranicu. Ovako će se vjerojatno opgubiti nakon nekog vremena.

Offline Vanja

  • Predsjednik kluba
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 4867
  • Karma: 43
  • Duster 2 Prestige 4x2 110
    • www.DaciaKlub.hr
Odg: Lambda sonda
« Reply #3 on: September 22, 2010, 07:55:45 PM »
točno to ću i napraviti :)

očekujte promjene ovaj tjedan  :dobroje:

Offline logan

  • fosil
  • Global Moderator
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 1309
  • Karma: 76
  • Logan 1,6 Laureate 2005.
Odg: Lambda sonda
« Reply #4 on: September 23, 2010, 01:23:26 PM »
Podržavam ovakvo razmišljanje i ovakve teme. Iako ovu tematiku prilično poznajem, nije naodmet još koji put ponoviti gradivo, pogotovo što svaki put doznam i neki detalj koji nisam znao.
www.renault-klub.hr
www.du-moto.com
_________________________


Offline JosipP

  • Dacia profi vozac
  • ***
  • Posts: 204
  • Karma: 3
  • diesel power
Odg: Lambda sonda
« Reply #5 on: September 23, 2010, 06:47:16 PM »
bilo bi fora napraviti tak neki wiki dio portala pa bi dolazili i drugi posjetitelji koji bi naletili preko googla  :a025:

Offline LoganBoy

  • Dacia vozac
  • Posts: 89
  • Karma: 2
Odg: Lambda sonda
« Reply #6 on: September 23, 2010, 07:59:44 PM »
bilo bi fora napraviti tak neki wiki dio portala pa bi dolazili i drugi posjetitelji koji bi naletili preko googla  :a025:

definitivno,pa čim neko bude tražio nešto na netu o lambdi sondi npr,bude izbacilo DaciaClubCroatia i onda će se tak saznat lakše za nas  :too: