Author Topic: Sve o akumulatorima, i jos malo vise  (Read 10581 times)

Offline DarioGTI

  • Global Moderator
  • Forumaš sa iskustvom
  • *****
  • Posts: 4946
  • Karma: 78
  • '00 BMW E46 320Ci
Sve o akumulatorima, i jos malo vise
« on: December 28, 2012, 04:28:01 PM »
http://akcrankshaft.com/forum/showthread.php?tid=17690



Kad sam se uclanio na ovaj sajt, obecao sam da cu pisati (i napisati) mnogo toga o akumulatorima. Njima se bavim mnogo dugo, poznajem ih neverovatno mnogo, bavim se veoma specificnim poslom (strucan naziv je DESULFATIZACIJA) spasavanja i vracanja u zivot otpisanih akumulatora, ustedeo sam ogromnom broju ljudi novac da ne bi morali da kupuju nov akumulator, posedujem skupu i retku opremu za dijagnostiku i testitranje olovnih startnih akumulatora i uredjaj DESULFATIZATOR koji ne moze da napravi cudo, ali moze da spase 70 % akumulatora koji su vec od SVIH majstora bili otpisani...
Mnogi od vas kada budu procitali ove redove bice, u najmanju ruku, iznenadjeni svojim neznanjem ili poluznanjem oko akumulatora. Postoje mnoge VELIKE nedoumuice u vezi kupovine, odabira, punjenja, odrzavanja, napona punjenja alternatora... Susreo sam puno auto-elektricara koji imaju nedovoljno znanja o akumulatorima. Majstori misle da je ono sto su naucili i stekli godinama svog rada sasvim dovoljno za rad. NE!!! Tehnika napreduje NEVEROVATNOM brzinom, tako da nije moguce sve saznati. Auto tehnologija (narocito auto elektronika) toliko brzo napreduje da se u najnovija kola ugradjuju KONDENZATORI za stratovanje automobila (kao pomocno sredstvo pored akumulatora, zbog start-stop sistema u novim vozilima). NEVEROVATNO!!! Licno sam gledao kako se sa jednim punjenjem kondenzatora 7 puta upale kola bez ikakvih problema (benzinac 2000 kubika). Procitao sam stotine stranica i tekstova o akumulatorima i ucio iz knjiga koje su pisali doktori elektrohemije. Posle svega toga mogu slobodno da kazem da ZNAM olovne (i mnoge druge) akumulatore „u prste“. Medjutim, i dan-danas saznam nesto sto nisam znao.
Oni koji budu citali moje „predavanje“ na temu „olovni akumulatori“ neka ne budu zbunjeni time sto ce neke stvari buiti nabacane“s brda s dola“. Pokupio sam razne tekstove sa nekoliko sajtova na kojima su me ljudi pitali i koje sam savetovao sta da rade sa akumulatorima. Ovo ovde bice integralni tekst, sve najbolje i najvaznije sto sam smatrao da prosecan vozac bi trebalo da zna.
Dakle, da pocnemo...
Ispravljaci (punjaci) olovnih akumulatora koji kostaju par hiljada dinara NE MOGU i NE ZNAJU da napune akumulator kako treba. Posebno ako je akumulator star. Ljudi imaju VEOMA pogresno misljenje o punjenju akumulatora sa tim nazovi ispravljacima. U sustini ako se ne postupa dobro sa njima, jer nema nikakvu (strujnu ili naponsku ) regulaciju oni ce DA OSTETE akumulator koji je mozda jos i dobar ili samo malo treba da se "dotera".
Najveca bolest olovnih akumulatora je SULFATIZACIJA i ona je prirodan i neminovan proces kod automobilskih akumulatora (i svih drugih-stacionarnih, trakcionih...). Najbolji lek da bi se sto duze akumulator bio i ostao u funkciji je pravovremeno i dovoljno punjenje. Kad to kazem NE MISLIM na punjenje alternatorom u kolima. Alternator sluzi za ODRZAVANJE akumulatora. Moze da ga eventualno napuni na dugim relacijama bez mnogo stajanja. Uz uslov da alternator puni sa NE MANJIM naponom od 14 volti i to sa opterecenjem (sto je uslov jer svetla moraju da budu ukljucena preko dana). Nemojete da vas lazu auto elektricari da je dobro punjenje 13,7 volti. Dobro, i tad se akumulator se puni, ali dolazi do prerane sulfatizacije i prevremenog otkaza akumulatora, Ako akumulator strada u garantnom roku, to se ne uzima kao razlog za reklamaciju.
Dakle, obicnim punjacima(od par hiljada dinara) mogu da se dopune akumulatori koji su u solidnom radnom stanju (trebalo bi premeriti kiselinu bometrom ako se ima takva mogucnost tj. ako akumulator nije tipa AGM bez mogucnosti dolivanja vode). Iz tog podatka moze dosta da se sazna u kakvom je stanju akumulator ali to nije i ne sme da bude jedini parametar za ocenu stanja. Za akumulatore koji su stari i kojima je veoma povecan unutrasnji otpor (iznad 25 milioma) jedino mogu da pomognu desulfatizatori, tj. specijalni punjaci sa veoma kratkim ali jakim "udarima" struje koji pomalo otkidaju olovo sulfat koji se nalazi na plocama i vraca nazad u elektrolit i tako dizu koncentraciju sumporne kiseline, a smanjuju unutrasnji otpor. Licno imam jedan takav (prilicno skup) uredjaj i cesto se desi da mi donesu akumulatore kojima nema vise pomoci. Dokaz da je moguce regenerisati akumulator je taj sto izmarim startnu struju pre i posle tretmana. Ako je startna struja 70% i vise od fabricke oznake na akumulatoru onda je desulfatizacija uspela. Smanjenjem unutrasnjeg otpora dize se startna struja (CCA) koja je glavni faktor pokretanja svakog vozila.
Sam postupak racunanja punjenja olovnih akumulatora je veoma prost : struja x vreme = amper sati. Ako je akumulator punjen 12 sati strujom od 3 ampera znaci da je u akumulator "ubaceno" 36 Ah. Mada tu stvari nisu bas tako jednostavne. Struja se smanjuje sa porastom napona, pa to ne znaci da je svih 12 sati akumulator punjen strujom od 3 A. Dalje, kod akumulatora sa tecnim elektrolitom,stepen korsnog punjenja je 80-85%, sto znaci da je od ukupnog broja amper sati potrebno oduzeti 15-20%, jer taj deo energije je otisao u Dzulov gubitak (grejanje) i elektrolizu vode. Kod AGM akumulatora (bez cepova za dolivanje) taj stepen korisnog dejstva punjenja je cak 95 %, ali kod njih je potrebno veoma voditi racuna da napon punjenja ne predje 14,5-14,7 V jer je nemoguce doliti vodu koja ispari prilikom punjenja. AGM akumulatori imaju sistem rekombinacije , tako da voda ne izlazi iz akumulatora prilikom punjenja. Ali je potrebno zadovoljiti navedeni uslov da napon ne predje odredjenu granicu. Akumulatori sa tecnim elektrolitom podnose dobro prepunjavanje (preko 15 V), sta vise to je potrebno po neki put uraditi prilikom redovnog punjenja akumulatora,jer dolazi do STRATIFIKACIJE elektrolita, tj. slaganja kiseline na dnu kucista akumulatora jer je sumporna kiselina teza od vode, i ako se to ne radi po neki put onda dolazi do korozije pozitivne elektrode, sto smanjuje vek trajanja i kapacitet. To se zove "EKVALIZACIJA",koja dovodi do ravnomernog punjenja svih 6 celija. Ona traje 3-6 sati,a punjenje na taj nacin je 2-3% od kapaciteta akumulatora (npr akumulator od 45 Ah se puni prilikom ekvalizacija strujom 0,9-1,3A. Napon je oko 15,5 V. Inace, ekvalizacija se radi tek NA KRAJU punjenja, kada smo sigurni da je akumulator napunjen do kraja redovnim putem. Ovakvim redovnim i ispravnim odrzavanjem akumulatora se obezbedjuje siguran i pouzdan rad i u najtezim uslovima (temperature ispod minus 10 stepeni) i posle dugi niz godina ( vise od 5).
Jako rasireno misljenje medju ljudima je "da se akumulator puni 12 sati". Tacno, ali SAMO ako je potpuno prazan, tj ako je napon na izvodima 11,8 V i gustina elektrolita manja od 1,1 cm3. A za to je potreno imati bometar kojim bi se izmerila gustina elektrolita. Dalje, potrebno je znati kojom strujom punimo akumulator pa to staviti na papir i izracunati. NIje isto punjenje sa 3 ili 5 A i nije isto punjenje akumulatora od 45 ili 80 Ah.
Iz svega ovog moze da se zakljuci da ne postoji tacna vec samo priblizna "formula" za izracunavanje punjenja akumulatora. Ako se poznaje ispravljac kojim se puni i njegove karajkteristike stvar postaje mnogo laksa. Sve ostalo je stvar iskustva i znanja.
Sve ovo sigurno ne mogu dovoljno dobro da urade ispravljaci od 2-3 hiljade dinara jer nemaju nikakvu ili imaju samo minimalnu regulaciju. To je posebno opasno kod AGM (Absorption Glass Mat) akumulatora jer napon moze da poraste preko 15 V posto ispravljac nema nikakvu naponsku regulaciju.

Pad kapaciteta (i startne struje) olovnog akumulatora ima dosta linearnu karakteristiku sto znaci (grubo gledano) da sa svakim stepenom temperature za 1 % padne kapacitet akumulatora. I za tu pojavu ima objasnjenja ali nije tema. To prakticno znaci da na 0 stepeni akumulator ima 25% manje snage da okrene anlaser (karakteristike akumulatora se mere na 25 stepeni, tacnije na 26,7). Ali, to sve vazi za nov akumulator. Obzirom da 99,99 % vozaca NE ODRZAVA akumulator godinama,kad prodje 2-3 godine onda nastaju problemi narocito zimi. Gore je neko pomenuo da je kupio akumulator BEZ ODRZAVANJA. Tacno!!! Ali samo za vreme za koje je data garancija. Uz uslov da alternator radi kako treba(punjenje pod opterecenjem 14-14,4 V),da se ne zaboravljaju svetla i razni elektro potrosaci... Kada prodje garancija MOMENTALNO treba napuniti akumulator jer alternator NE MOZE da napuni akumulator(sem ako se ne vozi stalno na dugim relacijama). Alternator sluzi za odrzavnje i malim delom za punjenje. To je narocito izrazeno (da brzo strada akumulator) u kratkim gradskim voznjama (TAKSISTI!!!) od nekoliko kilometara gde alternator ne stigne da napuni onoliko koliko se izvuce iz akumulatora(kad je zima rade brisaci,zadnji grejac,grejanje...)
Dakle, na akumulator mora da se posmatra kao i na ulje,svecice,filter za vazduh...To bi bilo isto kao kad bi sipali ulje u kola i na njega zaboravili sledecih 4-5 godina, a u medjuvrenu presli 50 hiljada Km. Svi znamo sta bi se desilo sa motorom. E, isto to se desava sa akumulatorom kad se potpuno zaboravi na njega. I onda izda kad se najmanje nadate. Narocito zimi.
U jednom mom ranijem postu na ovu temu sam rekao da se akumulator pravilno odrzava tako sto se svaka 2-3 meseca dopuni. Ne mora da se skine iz kola, dovoljno je skinuti minus klemu i prikljuciti na ispravljac (punjac). Pravilo je da se to radi svaki mesec, ali neka bude i svaki treci. Takvim nacinom odrzavanja akumulator ce da sluzi dugo, dugo. To vam kazem iz licno iskustva (i znanja) jer imam obican somborski akumulator od 45 Ah koji je napunio ove godine tacno 7 godina i radi kao prvog dana. Normalno, nema vise onu startnu struju (originalna je 390 A) ,sada ima 330-350 A. I kad je zimus bilo - 20 palio je kola bez ikakvih problema. Inace, nemam garazu, kola stoje ispred zgrade.

Akumulatori bez odrzavanja,sama rec kaze,se ne odrzavaju (ne pune se na ispravljacu, ne doliva se voda ako za to ima mogucnosti...). Ali, to ne znaci da ako se isprazne vise nego normalno(klasicna voznja), da ih ne treba napuniti i dovesti u stanje punog kapaciteta. Mnogo puta se desilo da neko ostavi ukljucena svetla ili neki drugi potrosca i da se do nekog nivoa isprazni akumulator. TOTALNO POGRESNO je takav akumulator ostaviti u takvom stanju bez punjenja. Vozaci misle da je akumulator u odlicnom stanju (jer mogu bez problema da upale motior) iako je nekoliko desetina procenata ispaznjen. A kad dodje zima bas tih nekoliko destina procenata (ili ampera )nedostaje da se upali motor. I onda pocinju muke sa trazenjem kablova i komsijom da vam pomogne njegovim kolima da upalite vasa... Nije nista opasno ako se isprazni akumulator do nekog razumnog nivoa, ali je JAKO OPASNO ako se takav ostavi u ispraznjenom ili poluispraznjenom stanju. Na olovnim plocama se onda u roku 2-3 dana stvaraju veoma cvrsti i nerastvorljivi kristali olovo-sulfata koji NE MOGU da se razbiju i vrate u elektrolit klasicnim punjacima od par hiljada dinara. Ovde se vracamo na pocetak ove price. Dakle, odgovor na pitanje koliko treba da se pune akumulatori bez odrzavanja je taj da se to cini u zavisnosti od ispraznjenosti istog. Ako je sve u redu sa elektro instalacijama na kolima ne bi trebalo da bude problema. Pa zato i sluzi garancija proizvodjaca!!! Mada nije na odmet otvoriti dva puta godisnje cepove i proveriti nivo elektrolita koji bi trebalo da bude 10-15 mm iznad nivoa ploca. Ne dolivati na silu(ako ne treba) vodu u akumulator!!!
Ekvalizacija nije nista drugo nego KONTROLISANO PREPUNJAVANJE akumulatora. To se radi tako sto se podesi napon na 15,4-15,7 V i da struja punjenja ne bude vise od 3% kapaciteta akumulatora (npr. za akumulator od 50 Ah struja bi trebalo da bude oko 1,5 A). Tako "maltretirati:" akumulator 2-3 sata. To je VEOMA efikasan nacin razbijanja olovo-sulfata bez skupe opreme. Mnogo je akumulatora spaseno od bacanja na taj nacin. EKVALIZACIJU RADITI SAMO NA TAKOZVANIM TECNIM AKUMULATORIMA,NA ONIM KOJI IMAJU CEPOVE ZA DOLIVANJE VODE!!! Na onim drugim bez cepova (AGM) to je strogo zabranjeno!!! Kod njih ne postoji mogucnost dolivnja vode koja izvetri prilikom punjenja i moze da se desi da olovne ploce ostanu suve i za toliko ce da se smanji kapacitet akumulatora.
Zeleo bih da objasnim jednu veoma rasirenu a POGRESNU stvar u vezi akumulatora za vozila sa unutrasnjim sagorevanjem.
Kazem sa unutrasnjim sagorevanjem jer postoje i olovni akumulatori za viljuskare na elektricni pogon (trakcioni akumulatori), akumulatori za telefonske centrale (stacionarni akumulatori), akumulatori za recna plovila (takozvani akumulatori za duboka preznjenja). Akumulatori za vozila sa unutrasnjim sagorevanjem se zovu STARTNI akumulatori (SLI akumulatori). Oni sluze za STARTOVANJE. Bas tako, za startovanje. I ni za sta drugo. NE PODNOSE duboka praznjenja (postoje akumulatori za tako nesto), mogu da daju u nekoliko sekundi ogromnu struju da bi okrenuli anlaser na vozilu. Podnose plitka praznjenja,ne vise od 30 %. Ako se duboko prazne (i dosta cesto) traju veoma kratko jer nisu predvidjeni za takvu namenu. To mislim na one koji koriste startne akumulatore za npr. pumpe za centralno grejanje ili slicne namene. U strartnim akumulatorima ima mnogo tankih olovnih ploca da bi se iz njih izvukla sto veca STARTNA STRUJA. U stacionarnim akumulatorima(ili trakcionim) ima malo debelih ploca jer kod njih nije bitna startan struja vec kapacitet da bi sto duze radili.
Prosecan vozac kupuje akumulator prema kapacitetu. Npr, ode u prodavnicu i kaze treba mi akumulator od 55 Ah, ne vodeci racuna o mnogim bitnim stvarima, a vodeci se time da je u kolima bio takav nov kad ih je kupio. POGRESNO!!! Akumulator se kupuje prema STARTNOJ STRUJI. To je ona broj koji pise posle kapaciteta. Npr. na blek hors akumulatoru od 55 Ah posle tog broja pise 480 A. E to je bitan podatak!!! To je amperaza koju akumulator moze da da u roku od 30 sekundi na temperaturi od minus 18 stepeni a da napon n padne ispod 7,2 V. Tako se testiraju akumulatori!!!
Sta sve to prakticno znaci? To znaci da ne morate da imate akumulator do 55 Ah (ako je bio takav u originalu), ali je bitno da on npr. moze da da 450 A. Jos prakticnije, imao sam slucaj od pre 2-3 meseca kad mi je covek doneo na regeneraciju Bosch akumulator,koji NIKAD do tada nisam video, i koji je imao kapacitet od SAMO 35 Ah a zato je ima startnu struju od 510 A!!!??? Posto je to bilo nesto novo cak i za mene,pitao sam ga od kojeg je to vozila? Naravno ,nisu bila svakodnevna kola, bio je u pitanju mercedes 500 SL od 5000 kubika!!! Da stvar bude jos zanimljivija,to je bio pomocni akumulator za napajanje celokupne elektronike i kompjutera. Glavni akumulator je bio u gepeku od (cini mi se) 75 Ah. Taj pomocni je stajao ispod vetrobrana na strani suvozaca.
Dakle,bitna je STARTNA STRUJA a ne KAPACITET. U Americi kad bi otisli da kupite akumulator i trazili od npr 55 Ah gledali bi vas bledo!! Cak je jos jedan podatak bitniji od kapaciteta a to je REZERVNI KAPACITET. O tome drugi put.
Ako su kola presla dosta, ne bi bilo lose da se uvek uzme za desetak posto jaci akumulator jer su se biksne u anlaseru sigurno "pojele" i on povlaci vise struje nego obicno. Sto bi se reklo,nisu vise u centru.
Da bi se stvorila bar neka slika o tome kolika se struja povuce iz akumulatora,reci cu da recimo Golf 2 dizel od 1600 kubika povuce (zajedno sa grejacima) 250 ampera u trenutku paljenja. To je ogromna struja. Dizel od 1900 kubika povuce 270-290 A.
Mislim da sam ovim razjasnio mnoge stvari u vezi akumulatora i paljenja auta.

. Napomenuo sam da se startna struja ispituje na - 18 stepeni kod ogromnog broja proizvodjaca akumulatora. To je standard. Medjutim,postoji firma koja svoje akumulatore ispituje cak na -30 stepeni!!! To je EXIDE. To su vrhunski akumulatiori. U pitanju je americka firma. Imaju fabriku u Italiji (cini mi se u Milanu) i Spaniji za potrebe Evrope. Prosecan akumulator moze da izdrzi oko 4000 paljenja. Njihov moze 10000.

Alternator sluzi za ODRZAVANJE akumulatora i napajanje svih elektro potrosaca u kolima. On ne moze da napuni akumulator narocito na kratkim (gradskim) relacijama i narocito ako je(kao zimi) ukljuceno mnogo potrosaca. To sam ranije vec obasnio. Alternator moze da napuni akumulator na duzim relacijama bez suvise zaustavljanja. Mislim na voznju auto-putem. Pogresno je misljanje da ako se kola ostave na ler gasu,alternator moze da dopuni akumulator. Broj obrtaja bi morao da bude barem 1500 da bi se postigao optimalan napon za punjenje akumulatora. A tako nijedno vozilo nije podeseno da radi sa tako velikim brojem obrtaja na ler gasu. Ne kazem da ne moze da se dopuni akumulator ako se drzi na 1500 obrtaja, ali to je izuzetno skup nacin punjenja,obzirom na cenu goriva. Mnogo je jeftinije izvaditi akumulator i dopuniti ga u kucnim uslovima.
A ako se vec akumulator dopunjuje u kuci,pozeljno je da se on prvo dovede(bar priblizno) na sobnu temperaturu. Ovo je bitno (narocito zimi) jer se naslage olovo sulfata neuporedivo bolje rastvaraju u elektrolitu na povecanoj temperaturi nego kad je akumulator tek izvadjen iz kola koja su stajala na recimo - 10 stepeni.
Nas prosecan vozac (to znaci njih 95%) ne smatra akumulator kao sastavni deo automobila, vec nesto sto je stavljeno u motor "da zauvek radi i uvek bude spremno". Imao sam obicaj, kad mi neko dodje da mu desulfatizujem akumulator, da mu postavim pitanje:" Znate da se ulje menja na 5 ili 10 hiljada Km, u zavisnosti ulja i motora. A sta bi bilo da ulje niste menjali sledecih 30 hiljada Km? (npr sledecih 3,4,5 godina)" Motor ne bi imao skoro nikakvo podmazivanje i svasta bi se desilo sa njim. E, to se desi sa akumulatorom kad se ne vodi racuna o njemu. I on BUKVALNO trazi brigu kao i svaki zamenski deo na kolima: filter za vazduh, svecice, filter za ulje, antifriz... Ljudi se hvataju za to da je "akumulator bez odrzavanja". TACNO!!! Ali SAMO u garantnom roku. I tad ne mora da sluzi kako treba "ako mu se izvadi dusa"(veoma cest slucaj kod nasih vozaca). I dok je u garantnom roku trebalo bi kontrolisati njegovo stanje. Garanciji NE PODLEZE ako alternator ne puni kako treba akumulator (14-14,4V pod opterecenjem, vec ranije sam objasnio). A takvih slucajeva u praksi sam imao PUNO. Ni sam vozac nije znao da mu alternator ne puni kako valja, pa je, naravno, "optuzio" akumulator. Tacno, akumulator je bio prazan ali zaslugom alternatora. I tako nekoliko meseci, narocito leti, su vozena kola sa skoro ispraznjenim akumulatorom. Stvorile su se naslage STRASNOG olovo-sulfata. Napominjem leti, jer na povisenoj temperaturi (iznad 25 stepeni) akumulator ima malo povecanu startnu struju nego sto pise na njemu a i ulje je dosta redje i mnogo lakse se pale kola. To je svima poznato. Medjutim, na povisenim temperaturama se i mnogo brze stvaraju kristali olovo-sulfata. Ne moze jedno dobro bez jednog zla!!! E, i onda dodje mali minus napolju i odmah pocinju problemi. I tek tada se pocinje voditi racuna o akumulatora i njegovom (eventualnom) dopunjavanju . KASNO!!!!! Ja to imam CESTO obicaj da kazem "STIGLA JE KAZNA". Kada bi se akumulator SAMO 2-3 puta u toku godine prekontrolisao i DOPUNIO, sluzio bi MNOOOGO dugo. Svaki put kad se okrene kljuc da bi se upalila kola, dolazi do otkidanja aktivne mase sa olovnih ploca. Taj crvenkasti mulj je otpala aktivna masa sa pozitivnih ploca (olovo-dioksid) kao i korozija pozitivne resetke, koja je inace NEZAOBILAZNA pojava u eksploataciji akumulatora. Inace, PRAVILNO odrzavanje akumulatora je DOPUNJAVANJE SVAKIH mesec dana. Dobro, ne mora toliko cesto(mada bi bilo pozeljno), ali svakako 3-4 puta u toku godine. I nece biti nikakvih iznenadjenja i na minus 18 stepeni. To je inace temperatura na kojoj se testiraju akumulatori u fabrici. Neka za sad ostane na toj informaciji.
NAJJEDNOSTAVNIJE receno, vek akumulatora moze MNOGO da se produzi ako se redovno odrzava i dopunjava na vreme. I NISTA vise od toga. To je OSNOVNO pravilo. I 2-3 puta u toku godine proveriti nivo elektrolita u akumulatoru. Ako je to moguce, ako nije AGM akumulator u pitanju, kod njega nije moguce vrsiti proveru jer je zaliven. Ali, zbog svega toga postoje fabrike akumulatora i majstori za njihovu (eventualnu) regeneraciju.
Posto veoma mnogo pratim industriju akumulatora i desavanja u tom sektoru(cenu olova na svetskoj berzi, nove tehnologije, razne seminare...), naisao sam na podatak da od 1. maja u Americi poskupljuju akumulatori za 15 %. I to je najavila jedna od najpoznatijih i najvecih firmi u svetu za proizvodnju olovnih akumulatora EXIDE. Sad ce neko da kaze kakve to veze ima sa nama u Srbiji? Pa zar mislite da to nece da se prelije kod nas jer se mi "ugledamo' na zapad?! Olovo se kupuje na jednom istom mestu i po istoj ceni. E, posto kod "njih" nema ispod zita nista, EXIDE je to objasnio poskupljenjem proizvodnje i povecanim izdvajanjima za zagadjenje okoline. To trazi drzava od njih. Zivi bili pa videli koliko ce cena akumulatora da bude do naredne zime!!! Zato, dok jos mozete spremajte akumulatore za zimu i napunite ih!! Bice papreno skupi.
Da bih docarao koliko je uopste tehnologija otisla napred(u odnosu n nas nekoliko svetlosnih godina), dajem link na kome moze da se vidi kakve sve ekstremne uslove podnose akumulatori firme
"DieHard". Licno, tako nesto nisam video, a upucen sam u olovne akumulatore neverovatno mnogo.
Napominjem da su ovo ekstremni uslovi. Za prosecnog vozaca je dovoljan prosecan akumulator.
Ali, tamo gde je -30 ili jos i niza temperatura "prosecno" nije dovoljno. A i tamo gde je tako hladno ljudi zive,rade i tamo se normalno odvija zivot.
Posle onog sto budete videli (ko bude hteo), Varta, Bosch, Energizer, Starter, Tudor akumulatori... izgledace vam kao baterije za decije igracke.
P.S. Obratiti paznju na video pod brojem 2 "EXTREME HEAT". Nesto neverovatno!!!
P.S.S. Za gledanje je potrebna malo bolja internet veza jer je u pitanju kratak film od 1,5 minuta.
Evo link, pa ko zeli da vidi:
http://www.diehard.com/torture-labs
Nekada:
'03 SupeRNova E7J LPG Europa -> 219.200km (sold)
'07 MCV K4M LPG Laureate A/C-> 55 000km (sold)
'02 SupeRNova E7J LPG Europa -> 114.150km (sold)
A tu je još:
'05 Logan K7M Laureate A/C -> 140.200km